התחברות

close

הסוכן הדיגיטלי לאיתור הנכס שלך

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    היערכות לרעידות אדמה בבניינים ישנים ברמלה

    תוכן עניינים

    שיתוף המאמר:

    אחד החששות הגדולים שיכולים ללוות כל אדם שגר בבניין ישן – הוא החשש מרעידת אדמה שמתקרבת. ובישראל, ששוכנת על השבר הסורי אפריקאי, לא חסרות לנו סיבות לחשוש. מומחים מעריכים, שבערך כל 100 שנים, מתקיימת רעידת אדמה גדולה באזורנו, שיכולה להותיר אחריה הרס רב. עבור מי שגר בבניין חדש, הדאגה פוחתת שכן כל בניין חדש הנבנה בישראל נבנה בהתאם לתקנות המכינות את הבניין למקרה של רעידות אדמה. אבל עבור מי שגר בבניין ישן, לא מדובר בבשורות טובות. מרבית הבניינים הישנים אינם ערוכים למקרה של רעידת אדמה, ולמעשה המחיה בהם עלולה להוות – סיכון אמיתי.

    אז מה צריך לדעת על בניינים ישנים ורעידות אדמה? על כך במאמר הבא.

    רעידות אדמה בישראל

    כפי שכבר ציינו, ישראל שוכנת על השבר הסורי אפריקאי. שבר זה, הופך את כלל האזור שבו אנחנו נמצאים באזור שנתון לפורענות בכל הנוגע לרעידות אדמה. בישראל, קיימת מפת סיכון לרעידות אדמה שלוקחת בחשבון את הקרבה לשבר הסורי אפריקאי, וערים אשר שוכנות קרוב או על השבר (כמו לדוגמה טבריה) הן ערים שנחשבות לערים בסיכון גבוה. לעומת זאת, ערים כמו רמלה, לוד ובאר יעקב נחשבות לערים בעלות סיכון נמוך. עם זאת, רק בגלל שמדובר בערים בעלות סיכון אומר, אין הדבר אומר שהן ערים לא סיכון בכלל. 

    מרבית תושבי האזור מרגישים והרגישו את רעידות האדמה האחרונות שקרו בישראל. וכמו כן, חשוב לציין שמקור רעידות האדמה בישראל הוא איננו רק בשבר הסורי האפריקאי, אלא גם במקומות נוספים כמו סוריה וטורקיה. רעידות אדמה המתרחשות במדינות אלו, יכולות להגיע גם לישראל ונרגיש אותן כאן היטב – ללא קשר למפת הסיכון המקומית. 

    נוסיף לכל זה את העובדה שלפי המומחים, בישראל מתקיימת רעידת אדמה גדולה בכלל 100 שנה, וקיבלנו גורם סיכון משמעותי, שעלינו להיות מוגנים מפניו. רעידות אדמה בישראל הן אינן תרחיש בדיוני, אלא תרחיש ריאליסטי שיכול לקרות ולתפוס אותנו – בכל עת.

    בניין ישן רעידות אדמה

    הנתונים בישראל בנוגע לתקינות ומוכנות המבנים הישנים לרעידות אדמה הם כמעט ומבהילים. על פי דו”ח מבקר המדינה, שפורסם ב – 2022, ישנם כמעט 5,000 מבנים ברחבי הארץ שאינם עומדים בתקן רעידות האדמה, ויתרה מכך – עלולים לקרוס על יושביהם בזמן רעידת אדמה. בכלל הבניינים הישנים האלו, מדובר בכ – 610,000 יחידות דיור שעלולות לקרוס כליל.

    כלל המבנים דורשים חיזוק ותחזוקה, שבישראל היא כמעט ואינה קיימת. למעשה, ההמלצה של מרבית הקבלנים היא לא רק לתחזק ולבצע תחזוקה שוטפת, אלא להרוס מבנים ישנים שנבנו לאחר שנות ה – 80, ואינם עומדים בתקן ולבנות במקומם בניינים חדשים – התחדשות עירונית או פינוי בינוי.

    בנוסף, גם לנוכחות הממ”ד בדירות ישנה משמעות. הממ”ד יכול להציל חיים לא רק במקרה של מתקפת טילים על המדינה, אלא גם במקרה של רעידת אדמה. עם זאת, קיימות כיום בישראל קרוב לכ – 1.6 מיליון דירות שאינן ממוגנות. מדובר בחמישה מיליון אזרחים שאינם ממוגנים. 

    לפי סקירה זו, שאוספת נתונים מדו”חות שונים – ישנם יותר מידי בניינים ישנים ולא מתוחזקים, שבעת רעידת אדמה עלולים לקרוס ולהוביל לסכנת חיים. 

    בניינים חדשים ורעידות אדמה

    החדשות הטובות הן, שעבור בניינים שנבנו לאחר שנות ה – 80, וכל בניין חדש שנבנה משנות התשעים והלאה, ישנו תקן רעידות אדמה ותקנות להתקנת ממ”ד בדירות הבית. רוב מוחלט של הבניינים החדשים שנבנים ונבנו כרגע בארץ, עומדים בתקנות המחמירות ביותר לתרחיש רעידת אדמה, כך שהן מונעות למעשה קריסה כוללת של הבניין. נוסיף לזה את העובדה שרוב מוחלט של הדירות החדשות נבנות עם ממ”ד צמוד – וקיבלתם ביטחון ושקט גם בעת מתקפת טילים וגם בעת רעידת אדמה. 

    לכן, זה לא מפתיע שמרבית האנשים, בוחרים לעזוב את הבניינים הישנים, ולעבור לגור בבניינים חדשים בשכונות חדשות שעומדים בכל תקנות הבנייה הקיימות. 

    רעידות אדמה בישראל  – שאלות ותשובות

    האם ניתן לחזק בניין ישן מפני רעידת אדמה?

    התשובה הקצרה לשאלה הזו – כן. התשובה הארוכה, היא שמרבית הקבלנים והדו”חות כבר לא ממליצים על תחזוקת בניין ישן, אלא על הריסה ובנייה מחדש – פינוי בינוי מתוך הבנה שרוב הבניינים שנבנו לפני שנות השמונים, לא באמת יצליחו לעמוד בתו התקן לרעידות אדמה. לכן, במקרה כזה – רצוי כבר לקנות דירה חדשה בבניין חדש.

    האם רמלה נמצאת באזור סיכון לאומי?

    לפי מפת הסיכון הלאומית לרעידות אדמה, רמלה איננה נמצאת באזור סיכון גבוה. עם זאת, רעידות אדמה בעוצמות גבוהות עדיין יכולות להגיע לרמלה, ולהוות סכנת חיים אמיתית בעיר בה מרבית הבניינים – הינם בניינים ישנים שנבנו לפני שנות השמונים.

    מה עליי לעשות במקרה של רעידת אדמה?

    ההמלצה הראשונית היא לברוח החוצה לשטח הפתוח, במידה והדבר מתאפשר, במיוחד אם הינכם גרים בבניינים ישנים. במידה ולא מתאפשר לכם להגיע לשטח פתוח, ההמלצה היא להיכנס מתחת לשולחן או משקוף ולגונן על הראש. 

    במידה ואתם מתגוררים בבניין חדש, ובדירה שלכם ישנו ממ”ד ההמלצה היא להיכנס לממ”ד, אך בניגוד לכניסה לממ”ד בעת מתקפת טילים, עליכם להשאיר את דלת הממ”ד פתוחה, על מנת לאפשר חילוץ מהיר במידת הצורך. 

    איך אדע לזהות בניינים חדשים בעת רכישת דירה?

    ההמלצה שלנו היא להשתמש בשירותים של מתווך מקומי, שמכיר את האזור ויודע אילו שכונות הינן שכונות חדשות למגורים, בהן גם יש בניינים חדשים, ואילו שכונות הינן שכונות ישנות עם בניינים ישנים.

    לסיכום, ניתן לומר שאם תכננתם לרכוש דירה חדשה – היינו ממליצים לכם לוודא מתי נבנה בניין המגורים והאם הוא עומד בתו התקן הנדרש לרעידות אדמה. בכללי, היינו ממליצים לכם לרכוש דירה חדשה, עם ממ”ד צמוד – כדי לאפשר לעצמכם מעט שקט נפשי ושלווה בעת רכישת הדירה